פגיעה של רוכב אופניים בתאונת דרכים
רכיבה על אופניים הפכה בשנים האחרונות לפעילות גופנית פופולארית ולאמצעי תחבורה שכיח בעיקר בערים הגדולות. במקביל, פעמים רבות גם שומעים על פגיעת רוכב אופניים בתאונת דרכים, כשלצערנו הרב ולאור אופייה של הרכיבה על אופניים, פגיעה שכזאת עלולה לגרום לפציעות לא קלות ובמקרים קיצוניים אף למותו של רוכב האופניים החשוף.
משרדו של עורך דין עופר סולר טיפל ומטפל בתביעות פיצויים רבות, שהוגשו על ידי רוכבי אופניים שנפגעו בתאונות ובני משפחותייהם, ובכל הנוגע לתשלומי הפיצויים המגיעים לנפגעים לפי חוק בישראל.
מי אחראי לפיצויי על פגיעתו של רוכב האופניים?
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים תשל"ה-1975 קובע בסעיף 1 לחוק שתאונת דרכים היא אירוע שבו נגרם נזק לגופו של אדם בעקבות שימוש ברכב מנועי, אירוע שהתרחש כתוצאה מהתלקחות או התפוצצות של הרכב בשל חומר או רכיב הנדרשים לצורך נסיעתו, אירוע שנגרם בשל פגיעה ברכב שהיה נמצא במקום שהיה אסור לו לשהות בו ואירוע שנגרם בעקבות ניצול הכוח המכאני של הרכב תוך שהלה לא שינה את ייעודו.
החוק קובע בסעיף 2(א)את החובה של המשתמש ברכב מנועי לפצות את הפרט שנגרם לו נזק גוף בשל תאונת דרכים בה היה מעורב הרכב המבוטח.
כך, במקרה שרוכב האופניים נפגע בתאונת דרכים הוא זכאי לפיצוי כמו בכל מקרה אחר של תאונת דרכים. חוק הפיצויים מבוסס על הרציונאל של אחריות מוחלטת כדי להבטיח פיצוי במקרה של פגיעה ללא צורך בהוכחת התרשלות מצד אחד המעורבים לשם הזכאות לפיצוי.
>>> הפורום המשפטי בניהולו של עו"ד עופר סולר <<<
מסיבות אלו, במקרה של תאונה אין רלבנטיות לשאלת האשמה לעניין הפיצוי ולכן גם מי שאחראי לקרות התאונה יהיה זכאי לפיצוי.
באופן זה, במקרה של פגיעת רוכב אופניים בתאונת דרכים, זכאי הרוכב לתבוע את חברת הביטוח המבטחת את הרכב בביטוח חובה לשם קבלת פיצויים.
לעניין זה חשוב להדגיש כי אין דרישה לקיומו של מגע פיסי בין רוכב האופניים לרכב הפוגע, אולם בסיטואציות מעין אלו יצטרך לעיתים הרוכב להוכיח קיומו של קשר סיבתי בין קרות התאונה ואותו רכב. זאת אומרת שגם במקרים בהם רוכב אופניים נול מאופניו עקב התנהגותו של נהג הרכב, האירוע יכול להיות מוכר כתאונה על כל המשתמע מכך מבחינת החוק.
בדומה, במקרים של פגיעת רוכב אופניים בתאונת דרכים שבה זהות הרכב הפוגע לא ידועה, הרכב אינו מבוטח בביטוח חובה או שהנהג נסע ברכב ללא רישיון, תוגש התביעה לפיצוי לחברה בשם קרנית שהנה קרן פיצויים שהוקמה לפי החוק לצורך מתן פיצוי בנסיבות אלו.
תביעה נגד קרנית ניתן להגיש גם במקרים שבהם התרחשה תאונה ללא שהתקיים מגע בין רוכב האופניים לרכב וזהות הרכב שבעקבות נסיעתו נגרם איבוד השליטה על האופניים, אינה ידועה. בדומה, שאר הכללים הנוגעים לתשלום הפיצויים הקבועים בחוק יחולו גם במקרה של פיצוי בשל פגיעת רוכב אופניים בתאונת דרכים.
קיראו בהרחבה על: תאונת דרכים קטלנית
דוגמא מתוך פסק דין - תביעת פיצויים של רוכב אופניים שנפגע בתאונת דרכים
הבאנו כדוגמא מתוך הארכיון המשפטי את הדיון ופסק הדין בהליך ת"א 15341-08 ויספיש נ' אליהו חברה לביטוח בע"מ - התובע רכב ב-28 לאפריל 2008 על אופניו בכביש מירושלים לכיוון הכביש הראשי שבין ירושלים לתל אביב כאשר בזמן הרכיבה הוא נתקל ברכב שעמד בצד הדרך המבוטח על ידי הנתבעת בביטוח חובה.
הנתבעת מבקשת לדחות את התביעה משום לדעתה רק פגיעה של רכב ברכב חונה מהווה תאונת דרכים.
כבוד שופט בית המשפט המחוזי בירושלים ארנון דראל מקבל את התביעה ומורה לנתבעת לשלם לתובע פיצויים בסך 133,000 שקלים בעקבות הנזק שנגרם לו. אליבא דה השופט דראל חוק הפיצויים לא מאפשר שלילה של הפרשנות לפיה גם אופניים ייחשבו לכלי רכב במקרה זה שבו הרכב חנה במקום בו הוא יוצר סיכון.
לפניה וקבלת יעוץ משפטי לאחר פגיעה בתאונת דרכים ליחצו כאן
נפגעת בתאונת דרכים בזמן רכיבה על אופניים?
לשיחה אישית עם עו"ד סולר חייג/י: 03-7369253