פיצויים בתאונת דרכים

באנר עו"ד עופר סולר
תוכן עניינים

במציאות שבה אנו חיים אין יום שבו איננו שומעים למרבה הצער בחדשות כי ארעה תאונת דרכים עם נפגעים.

מעורבות בתאונת דרכים גוררת בצידה אינספור נזקים פיסיים ונפשיים והינם אף לעיתים בעלי השפעה ארוכת טווח או  תמידית, דוגמה לכך הינה נכות הנגרמת בשל מעורבות בתאונת דרכים או פגיעה פיסית קשה.

נזק גוף משמעותי עקב תאונת דרכים עלול להוביל למצב שבו הנפגע לא יוכל לשוב לעבודתו ולהשתכר כפי שעשה עד אותה העת ובמקרה ומדובר בילד אשר נפגע בתאונת דרכים הרי שיתכן כי הוא יתקשה בבגרותו להשתלב במעגל העבודה בשל נכותו.

ראש נזק עיקרי בתביעות פיצויים בגין פגיעה בתאונת דרכים הינו הפסדי השתכרות עתידיים בין אם המדובר במבוגר אשר אינו יכול להשתכר יותר מעבודתו ובין אם קטין שלא יזכה להשתכר בחייו בשל תאונת הדרכים בה נפגע. 

מטרתם של פיצויים בגין הפסדי השתכרות הינם להביא את הנפגע למצב כלכלי בו היה אילולא היה מעורב באותה תאונה.

כאשר מדובר בבגיר שנפגע בתאונה אזי הבסיס לחישוב הפסד השתכרותו הינו שכרו קודם לתאונה ופוטנציאל שכרו על בסיס מקצועו. במקרה של קטין אשר טרם החל לעבוד ונפגע בתאונה הבסיס לחישוב הפסד השתכרות כפי שנקבע בפסיקה הינו לפי השכר הממוצע במשק באותה השנה.

_________________________________________________________________________________________________________________________________

קביעת פיצויים בתאונות דרכים – כיצד קובע בית המשפט את הפיצויים?

ישנם מספר גורמים אשר משפיעים על סכום הפיצוי שיפסק. עורכי דין מנוסים בתחום פיצויים בגין תאונות דרכים יוכלו להעריך עבור הנפגע את שיעור הפיצויים לפי הקריטריונים הבאים –

כאשר אדם נפגע עקב תאונת דרכים ומגיש תביעה לבית המשפט ממונה מומחה רפואי בלתי תלוי מטעם בית המשפט על מנת לקבוע את נכותו. המומחה ממונה בתחום הרפואי אשר ממנו סובל האדם בעקבות הפגיעה בתאונה. כך למשל אם יש פגיעות שברים בתאונה יש להניח כי ימונה אורטופד. המומחה שממונה בודק את התובע ומעריך מה גובה הנכות שנותרה לו בעקבות התאונה.

ככל שהנכות גבוהה יותר ומשמעותית יותר יש סיכוי שסכום הפיצוי גבוה יותר שכן נכות גבוה מפריעה יותר לתפקוד התובע ויש סיכוי רב יותר שתפגע בכושר השתכרותו.

לסוג הנכות משמכות רבה גם כן – נכות פלסטית אסתטית כתוצאה מצלקת מכערת אינה בעלת משמעות תפקודית ולא תביא לפסיקת פיצויים בגין אובדן שכר בעתיד ולעומת זאת תאונת אופנוע אשר גרמה לנכות אורטופדית אשר גורמת לצליעה יכולה במרבית המקרים להשפיע על יכולת ההשתכרות והפיצויים בגינה יהיו גבוהים יותר.

_________________________________________________________________________________________________________________________________

פיצויים בעקבות תאונת דרכים מרגע התאונה

כל אימת שאדם נפגע בתאונת דרכים, השאלה הראשונה המתבקשת הנה "האם נפגעת?" או "אתה בסדר?" לשאלות אלו מתלווה בדרך כלל גם המסקנה המתבקשת "מזל גדול" או "תגיד תודה שיצאת בזול".

משמע, מזלך שהפגיעה אינה חמורה כי היא יכולה היתה להיות עוד הרבה יותר חמורה. כך הוא טבעו של אדם. אולם, לצערנו, לא כל תאונות הדרכים מסתיימות בדרך זו ולא אחת נגרמים למעורבים בתאונות הדרכים נזקי גוף, נכות ופציעות קשות.

במקרים אלו, על פי דיני מדינת ישראל זכאים הנפגעים בתאונה לפיצוי בגין נזקי הגוף אשר נגרמו להם.

ראשית, יש להקדים ולאמר כי החקיקה בתחום תאונות הדרכים במדינת ישראל הנה אחת המסודרות והמתקדמות בעולם.

אין פלא בדבר לאור הכמות העצומה של תאונות הדרכים המתרחשות בכבישי ישראל מדי שנה והכמות הגדולה עוד יותר של פצועים והרוגים בתאונות אלו.

לפיכך, חוקקה הכנסת חוק סוציאלי בשם "חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים" המסדיר את נושא הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים על כל היבטיו, ובכלל זה קובע לכל מקרה של תאונת דרכים – מי ישלם, למי, מתי והשאלה הגדולה מכולן – כמה.

פנייה מהירה לעורך דין רשלנות רפואית

להערכת סיכויי התביעה בשיתוף מומחה רפואי מוביל, תשאירו פרטים >>

_________________________________________________________________________________________________________________________________

תשלום תכוף לאחר תאונת דרכים – פיצוי מוקדם לנפגע

נניח שנפצעת בתאונת דרכים. הפציעות קשות ומונעות ממך להמשיך לעבוד עד לאחר החלמה ושיקום. אתה בעל משפחה שצרכיה מרובים והקצבה מהביטוח הלאומי ומחברת הביטוח הפרטי שביטחה אותך בפוליסת אובדן כושר עבודה לא מספיקים למימון הצרכים השוטפים.

הפציעה מזכה אותך בקבלת פיצוי כספי על הנזק שנגרם. החוק לצידך. מה עושים? האם אפשר לקבל מקדמה מחברת הביטוח על חשבון הפיצוי המלא שישולם בהמשך? כן. אפשר. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מקנה זכות לנפגעים לקבל פיצוי לפי שיעור הנזק שגרם בתאונה. ככל שהנזק המוכח חמור יותר כך הפיצוי גבוה.

חוק לוקח בחשבון את אובדן ההשתכרות העכשווי והעתידי לצד הוצאות ניכרות למימון הטיפול, התרופות והציוד הנדרש. לנפגע עומדת הזכות לתבוע מקדמה מחברת הביטוח עוד בטרם הסתיימו ההליכים המשפטיים. תשלום זה נקרא תשלום תכוף.

בית המשפט יאשר את התשלום, אם השתכנע כי קיימת זכות לקבלת פיצויים מבלי שהוכח סופית כי אכן מדובר בתאונת דרכים, כמשמעותה בחוק. הסעד המבוקש לתשלום תכוף הוא סעד זמני ומיידי שאותו מאשר בית המשפט, אלא אם כן יש יסוד להניח ולהטיל ספק בזכאות המבקש לקבלת פיצוי.

בניגוד לתשלום תכוף, החוק מאפשר לנפגע בתאונת דרכים שאיבד אחוז ניכר מכושר השתכרותו או כאשר הפיצויים המבוקשים הם מקור מחייתו הרגיל, לשלם לו בתשלומים על חשבון הפיצוי המלא. תשלום מסוג זה נדרש כאשר מדובר בתביעות גדולות הנמשכות לאורך זמן ואין הגיון וצדק "לייבש" את הנפגע ללא קבלת פיצוי בתשלומים.

משרדנו מייצג נפגעי תאונות דרכים, בהגשת תביעות פיצויים כנגד חברות הביטוח וכנגד חברת קרנית. למשרדנו ניסיון רב שנם בייצוג תובעים (בלבד) ואנו נשמח לסייע גם לך, בכל עניין הקשור לתאונה שעברת ולקבלת תשלום תכוף המגיע לך לפי חוק.

_________________________________________________________________________________________________________________________________

פיצויים בשל הפסד שכר

בפגיעות גוף משמעותיות בעקבות תאונת דרכים קיימת ללא ספק פגיעה בכושר ההשתכרות של הנפגע. לעיתים הפגיעה בתאונה משנה את היקף העבודה אשר הנפגע מסוגל לבצע ובחלק מן המקרים הנפגע כלל אינו מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת לה הוכשר ובה התמקצע.

שינוי בעבודה ומעבר לסוג עבודה חדש עקב פגיעה בשל תאונת דרכים כרוך ברוב המקרים בירידה בשכר ובהפסדים.

בית המשפט נדרש להכריע בשאלת גובה הפיצוי אשר ראוי לתת לנפגע תאונת דרכים – כאשר מדובר על פיצוי בשל הפסדי שכר בעבר כלומר הפסדים אשר אירעו מיום התאונה ועד ליום מתן פסק הדין המלאכה יחסית פשוטה שכן ניתן להוכיח זאת על בסיס שכר קודם לתאונה וימי מחלה.

בשאלת הפסדי השכר לעתיד נדרש בית המשפט לסוגיה מורכבת יותר אשר מערבת את שאלת משמעות הנכות הרפואית שנקבעה לתובע על ידי המומחים הרפואיים, גובה הנכות התפקודית קרי משמעות הנכות במקצועו של התובע, יכולת השתכרותו של התובע וצורך ביכולת "ניבוי" באשר לשכרו בעתיד אלמלא התאונה ובעקבותיה.

פסק דין – פיצוי בגין נזק גוף בתאונת דרכים

סוגיה זו התעוררה בפסק דינו של בית המשפט העליון בעניין ערעורו של נפגע תאונת דרכים על סכום הפיצויים בגין הפסדי שכר לעתיד בבית המשפט המחוזי (ע"א צל דוד נ' אליהו חברה לביטוח).

_________________________________________________________________________________________________________________________________

תאונת דרכים של הולך רגל – אחריות לנזקים ופיצויים

מעורבות הולכי רגל בתאונות דרכים הפכה לשגרת יום מצערת ומטרידה. יש הולכי רגל ששפר מזלם ופגיעתם קלה יחסית ויש בידם הכוח להמשיך לחיות ואפילו לתבוע פיצוי על הנזק שנגרם להם. איתרע מזלם של הולכי רגל רבים שפגיעתם בתאונה היתה קטלנית. מימוש זכותם לפיצוי עובר לטיפול היורשים והמיטיבים האחרים.

הולכי רגל נחשבים משתמשי דרך פגיעים במיוחד. שיעור פגיעתם בתאונות דרכים גבוה בהשוואה לשיעור היפגעותם של משתמשי דרך אחרים.

לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשנת 2011 סך הנפגעים בתאונות דרכים עמד על 28645 נפגעים. מתוכם 3138 הולכי רגל, שהם כ–11%. קבוצות הגיל שבהם מספר ההרוגים הגבוה ביותר הם הילדים והקשישים.

עוד עולה מנתוני הרשות לאותה שנה כי 125 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בדומה לשיעור ההרוגים בשנת 2010. רוב הולכי הרגל ההרוגים (65%) נפגעו בתחום העירוני.

מניתוח הנתונים שבוצע ברשות עולה כי 41%  מהולכי הרגל שנהרגו לא חצו את הכביש כלל, אלא עמדו או הלכו בכביש, בשולי הכביש, על המדרכה או באי ההפרדה. שיעור זהה, כ-41% חצו את הכביש שלא במעבר חצייה ו-14% חצו במעבר חצייה.

למסקנה עגומה נוספת הגיעה הרשות והיא נוגעת להשוואה הנעשה בישראל לעומת העולם. מתברר כי שיעור הולכי הרגל ההרוגים בתאונות דרכים מתוך סך ההרוגים בתאונות דרכים בישראל הוא מהגבוהים בעולם ועומד על 34%. עמותת אור ירוק פרסמה מחקר שבדק את דפוסי תאונות קטלניות של הולכי רגל בישראל.

_________________________________________________________________________________________________________________________________

תאונת דרכים בעת תיקון דרך – הכרה בתאונה, בפגיעות ותשלום פיצויים

זה קורה לכל אחד מאיתנו שנוהג בדרכים ברכב חדש או ישן. תמיד זה קורה בזמן הכי גרוע. בדרך לטיול משפחתי, בנסיעה מחוץ לעיר בשעות הערב המאוחרות לאחר חזרה משירות מילואים ובדרך לפגישה עסקית חשובה שאסור לאחר אליה.

אחת הנוריות בלוח השעונים נדלקת באור אדום. אות מבשר רעות. התגובה המידית היא עצירה בצד הדרך. מרימים מכסה מנוע, נוגעים בזהירות במכסה הקרבוראטור, פותחים כדי לבדוק את מצב המים ולמרות הזהירות הפקק קופץ וזרם מים רותחים שוטף את הפנים ומותיר בהם ובחלקי גוף אחרים כוויות קשות. אמבולנס הוזמן לפינוי הנהג לבית החולים ושירותי גרירה גררו את הרכב מהשוליים בכביש המהיר.

מה המעמד של אירוע שכזה? האם הוא נופל בהגדרה של תאונת דרכים לפי חוק הפלת"ד? לאיזה פיצוי זכאי הנהג שנפגע בגלל תיקון דרך ברכבו ומי ישלם לנפגע?

זו לא התקלה היחידה שעלולה להתרחש. תוך כדי נסיעה מרגישים שההגה "מושך" שלא כהרגלו. עוצרים בצד הדרך ומגלים שאין אוויר בגלגל הימני. תקר. צריך להחליף גלגל. מרימים את הרכב עם הג'ק, ומחליפים גלגל. תוך כדי הברגה הג'ק קורס והרכב נוחת על הברך של הנהג ומרסק אותה.

_________________________________________________________________________________________________________________________________

פיצויים במקרה של חשד להתאבדות בתאונת דרכים

מטרתו של חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הינה להסדיר את הפיצויים המגיעים לאדם שנפגע בתאונת דרכים  ו/או לעזבונו של אדם שנהרג עקב תאונת דרכים. לפי החוק כאשר התאונה נגרמה במתכוון אין זכאות לפיצויים, לדוגמא אדם אשר נפגע או נהרג במהלך ניסיון התאבדות כאשר הרכב משמש רק ככלי לביצוע מעשה זה לא קמה לו או לעזבונו זכות לפיצויים.

במקרה שנידון בערעור רוזניצקי ואח' נ' סובחייה ואח' נבחנה שאלה זו. ביום 15.11.03 הודיע פאוזי האני לאמו כי הוא בלע רעל (עובדה זו לא הוכחה) והיא נסעה עימו במונית לבית החולים בנהריה. באמצע הדרך עצרה המונית כדי להוריד נוסע אחר, פאוזי ירד מהרכב, חצה את הכביש והחל לחזור לכיוון עכו. הוא ניסה לחצות את הכביש וכמעט ונפגע על ידי נהג רכב פרטי לאחר מכן התפרץ לכביש, נפגע על ידי משאית ונהרג.

פנייה מהירה לעורך דין רשלנות רפואית

להערכת סיכויי התביעה בשיתוף מומחה רפואי מוביל, תשאירו פרטים >>

_________________________________________________________________________________________________________________________________

חישוב הפיצויים עקב מות מפרנס ראשי בתאונת דרכים

כשהמפרנס העיקרי בבית נפגע או חלילה נהרג עקב תאונת דרכים, נפגעים בני משפחתו בצורה קשה מבחינה כלכלית עקב איבוד מקור ההכנסה המרכזי של התא המשפחתי.

לכן, עומדת בפניהם האפשרות לתבוע מחברות הביטוח פיצויים בגין נזק זה (הנקרא בשפה המשפטית נזק ממוני) ולזכות בכספי תמיכת המפרנס אותו לא יקבלו כתוצאה מהתרחשות תאונת הדרכים. במקרים אלו על בית המשפט להכריע כיצד יקבע את שיעור הפיצויים שישולמו למשפחתו של המנוח.

פסק דין – קביעת שיעור הפיצויים

בתיק ת.א (י-ם) 8482/06 עזבון מידלש נ' המאגר התרחש אירוע כזה ובית המשפט הציג את הדרך בה הוא מחשב את גובה הפיצויים.

בעניין זה מצא אבי המשפחה את מותו בתאונת דרכים. המנוח, שהיה המפרנס העיקרי, הרוויח מדי חודש לטענת בני משפחתו סכום נאה של 40,000 ₪ ברוטו, כך שבני משפחתו הפסידו עם קרות התאונה את המשענת הכלכלית העיקרית שלהם.

_________________________________________________________________________________________________________________________________

תאונת דרכים – פיצויים עבור מטפל, עזרה בשכר

בין ראשי הנזק אשר מרכיבים את הפיצוי שפוסקים בתי המשפט לנפגעי תאונות דרכים בולט ראש הנזק של עזרת הזולת. מדובר בפיצוי בגין הצורך של הנפגע להיעזר במטפל בשכר למילוי מטלות אשר הנפגע אינו מסוגל לבצע בשל נכותו בעקבות התאונה. כמובן שככל שהפגיעה ואחוזי הנכות בעקבות תאונת דרכים גבוהים יותר כך יש צורך בעזרה רבה יותר, למשך שעות רבות יותר ובאופן צמוד יותר ובהתאם עולה אף סכום הפיצויים אשר נפסק בראש נזק זה. ראש הנזק של עזרת צד ג' הינו בעל משמעות רבה במיוחד במקרים של תאונת דרכים קשה אשר מותירה את הנפגע התובע משותק בגפיו (פאראפלגיה) וכן במקרים של פגיעות קוגניטיביות, בעיקר פגיעות ראש, אשר מקשות על הנפגע לתקשר עם סביבתו. אותם מקרים מצערים של תאונות דרכים קשות מובאים פעם אחר פעם להכרעת בית המשפט בעניין סכום הפיצויים לו זכאי הנפגע בכל ראשי הנזק ובפרט בעניין עזרת צד ג'.

פסק דין – עזרת צד ג'

פסק הדין המנחה בעניין עזרת צד' ג' לנפגעים קשים הסובלים משיתוק בעקבו תאונת דרכים או תאונת עבודה ניתן בעניין ע"א 3375/99 אקסלרד נ' צור שמיר חברה לביטוח.

_________________________________________________________________________________________________________________________________

תאונת דרכים – פגיעת תינוקת בתאונה ופיצויים לעתיד

הפיצויים הניתנים לנפגעים בתביעות נזיקין בכלל, ולנפגעי תאונות דרכים בפרט, מכילים בתוכם פיצוי עבור הוצאות והפסדים עתידים בגין פגיעות אלו.

הערכת סכום הפיצוי ההולם אינה פשוטה ובדרך כלל צריכה להיות מגובה בחוות דעת של מומחים שיעריכו את ההוצאות שיגרמו. קביעת פיצויים איננה מדע מדויק ופעמים רבות בית המשפט נדרש לקבוע פיצויים על דרך של מתן אומדן בקשר לגובה הפיצוי ולפי שיקול דעת.

פציעת תינוקת בתאונת דרכים ואופן חישוב הפיצוי העתידי

מקרה בו אלמנט זה היה מרכזי התרחש לאחרונה בתיק ת.א 1361/99 ספיר סלומון נ' ז'ן  קלוד אטיאס.
במקרה זה הייתה התובעת תינוקת בת שישה חודשים כשעברה תאונת דרכים קשה. בשעה שהייתה בתוך עגלת התינוק, חצתה עם אמה במעבר חציה, רכב שהגיע במהירות התנגש בשתיהן ופצע את התובעת.

בעקבות התאונה התינוקת הפגועה איבדה את ההכרה לשלושה שבועות. לאחר מכן המשיכה להיות מאושפזת מספר פעמים עקב זיהומים בשתל העצם בגולגולת כשבסופו של דבר הוכרה כבעלת נכות רפואית בגובה של 94% ובעלת נכות תפקודית בגובה של 100%.

_________________________________________________________________________________________________________________________________

תאונות דרכים עוקבות – הפיצוי בגין נזק השתכרות

הכלל הבסיסי בדיני הנזיקין בנוגע לתשלום פיצויים הוא כי המזיק מפצה עבור הנזק שהוא גרם לניזוק בלבד כך שלא ניתן להוסיף על התשלומים נזקים שנגרמו כתוצאה מאירועים אחרים אשר אינם באחריות המזיק. כלל זה נובע מהמחשבה כי על המשפט לנסות ולתת לנפגעים כספים אותם היו מרוויחים בזכות עצמם במידה ולא היו עוברים תאונות אלו, ואין מתפקידו ובסמכותו לתת פיצויים שיהיו מעין "מתנות" עבור הנפגעים.

לכן, בנוסף לכלל זה, קבע בית המשפט לאורך השנים שיש להתייחס גם לנסיבותיו הספציפיות של כל מקרה וכל תובע, וכי במקרים בהם הדברים אינם ברורים חד משמעית, יפעיל בית המשפט את מה שקרוי "מבחן השכל הישר" וייתן פיצויים על פי שיקול דעתו.

פסק דין – קביעת פיצויים עבור הפסד שכר

בתא (נת') 1436/06 שמעון ואתורי נ' שלומי אקב נדונה שאלת אחריותו של מבטח במקרה של תאונת דרכים לנזק. במקרה זה, נפגע התובע בשתי תאונות דרכים שהתרחשו בהבדל של שמונה חודשים בלבד. השאלה לה נדרשה הכרעה בפסק הדין היה גובה הפיצוי שיש לשלם לתובע בגין התאונה השנייה.

_________________________________________________________________________________________________________________________________

פגיעה עקב תאונת דרכים וקבלת פיצויים מקרנית

כאשר אדם נפגע עקב תאונת דרכים מטיל החוק את תשלום הפיצויים על חברת הביטוח של הנהג הפוגע. בחלק מן המקרים החריגים, בהם לא ניתן לזכות בפיצויים מחברת הביטוח שלא באשמת הנפגע, ניתן לקבלם מהקרן לפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הידועה יותר בשם "קרנית".

קרנית הוקמה כקרן ממשלתית מכח החוק וממומנת מכספי הציבור. הבסיס שעמד בהקמתה היה מתן כרית סוציאלית וכלכלית לנפגעים עקב תאונות דרכים כאשר אין כיסוי ביטוחי על ידי חברת ביטוח על מנת שיוכלו לכסות את הנזקים שנגרמו להם בתאונה ועל מנת שלא ישארו ללא כל פיצוי.

כך למשל אם אדם נפגע מרכב כהולך רגל ואין באפשרות הנפדע לברר את זהות הרכב הפוגע וחברת הביטוח המבטחת את השימוש בו הרי שהנפגע זכאי לקבל פיצויים על הנזק שנגרם מקרנית. עם זאת, החוק מטיל מגבלות על קבלת הפיצויים מקרנית, כך שבמקרים מסוימים, לא ניתן יהיה אף לקבל פיצוי מקרנית עצמה.

פיצויים לנפגעי תאונות דרכים כאשר הפוגע אינו ידוע

סוג אחד של הגבלה כזו נדון בתיק רע"א 3909/08 קרנית נ' שרה קורן.

 

פנייה מהירה לעורך דין רשלנות רפואית

להערכת סיכויי התביעה בשיתוף מומחה רפואי מוביל, תשאירו פרטים >>

תמונה של עורך דין עופר סולר
עורך דין עופר סולר

מייסד ובעלים של משרד עו"ד עופר סולר, מהמובילים בישראל בייצוג נפגעי רשלנות רפואית עם התמחות בתחומי הריון, לידה וייעוץ גנטי. בעל ניסיון של מעל 20 שנה בייצוג נפגעים מול גופים רפואיים, משרדי ממשלה וחברות ביטוח, משמש כיו"ר משותף של ועדת רשלנות רפואית בלשכת עורכי הדין המחוזי, מחוז תל אביב. במשרד עו"ד סולר תקבלו ליווי אישי, מקצועי ובלתי מתפשר במטרה להבטיח את מלוא הזכויות שלכם!

דילוג לתוכן