סידור מטען כתיקון דרך והגדרתה של תאונת דרכים
האם נפילה ממשאית הנה תאונת דרכים ע"פ חוק? כדי שאירוע בו נפגע אדם כתוצאה משימוש בכלי רכב יחשב תאונת דרכים אין חובה כי הדבר יקרה תוך כדי נסיעה ברכב.
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הכניס להגדרת תאונת דרכים גם את המונח תיקון דרך, בו עוצר הנהג את הנסיעה ומטפל או מתקן את רכבו על מנת לאפשר את המשך הנסיעה. במידה ונפגע הנהג תוך כדי ביצוע התיקון, יקבל בדרך כלל הנהג פיצויים עקב היותו נפגע תאונת דרכים.
עם זאת, כיוון שבאינטואיציה הבסיסית שלנו, אירועים מסוג אלו אינם נחשבים תאונות דרכים, מתקיימים דיונים משפטיים רבים סביב השאלה האם פעולתו של הנהג הנפגע אכן עומדת בהגדרה של תיקון דרך.
בכל מקרה של פגיעה ונזקי גוף בעקבות תאונה מומלץ להקדים ולהתייעץ עם עורך דין מנוסה, בטרם נקיטת פעולות כלשהן באופן עצמאי. משרדו של עורך דין עופר סולר מייצג נפגעי תאונות דרכים מזה שנים ארוכות, ואנו נשמח להפגש ולייעץ גם לך - ללא תשלום וללא כל התחייבות.
פסק דין - תאונת דרכים או תאונת פריקה?
סוגיה מעניינת מעין זו נדונה בתיק ת.א (חי') 281/07 ספנייב רבו נ' הראל שאת פרטיו הבאנו בקצרה מתוך המאגר המשפטי.
במקרה זה עבד התובע כנהג משאית בחברת מפעלי מתכת. במסגרת עבודתו הגיע באופן קבוע להעמיס על משאיתו חומרי בנייה ממפעל באיזור קיסריה על מנת להובילם למקומות שונים ברחבי הארץ.
>>> הפורום המשפטי לשירותך! <<<
חשוב להדגיש במקרה זה כי חומרי הבנייה, אשר לא הועמסו על המשאית על ידי התובע אלא על ידי הפועלים במפעל, לא היו בעלי צורה קבוע כך שלפעמים היו יוצאים במפתיע מחוץ לארגז המשאית ומסכנים את העוברים ליד המשאית ואת שאר המשתמשים בדרך.
במקרים כאלו היה התובע עוצר את הנסיעה, עולה על ארגז המשאית ומסדר את הסחורה. זו הייתה הסיטואציה היחידה בה היה נוגע פיזית בסחורה במהלך עבודתו.
האירוע בו נפגע התובע התרחש מיד עם סיום העמסת חומרי הבנייה על המשאית. התובע נסע כחמישה עשר מטרים עד ששם לב כי חלק מהסחורה בולט מעבר לארגז. עקב כך, עלה התובע על הארגז וניסה לסדר את הסחורה, במהלך הסידור החליק מהארגז ונפגע.
הדיון המשפטי נסוב סביב השאלה האם מדובר במקרה זה בתאונת דרכים והאם פעולת התובע היא חלק מטעינת הסחורה או שהיא דווקא תיקון דרך.
סוגיית אופי הפעולה הינה בעלת חשיבות רבה שכן אם יקבע בית המשפט כי מדובר בתיקון דרך יהיה זכאי התובע לקבלת פיצויים מחברת הביטוח בעקבות האירוע, אם יקבע כי מדובר בחלק מטעינת הסחורה לא יעלה האירוע בגדר תאונת דרכים כיוון שהחוק קובע שטעינה ופריקה של סחורה אינן חלק מהגדרתו של תיקון דרך ופגיעה במסגרתן אינה בגדר תאונת דרכים.
קראו על מקרה דומה: פגיעה עקב נפילת דופן משאית
בית המשפט הסכים עם הגישה כי מדובר כאן בתאונת דרכים. בית המשפט קבע כי סידור הסחורה אינו עולה בגדר טעינת הסחורה וזאת כיון שתפקידו של התובע לא כלל את ביצוע פעולת הטעינה וכי האירוע בו נפגע התובע התרחש לאחר סיום פעולת הטעינה.
בהמשך לכך קבע בית המשפט כי פעולתו של התובע עומדת בהגדרת היעוד הבסיסי של תיקון דרך והוא תיקון מפגע תעבורתי המסכן את הסביבה של הנהג ואת הנהג עצמו, ולכן יש לסווג את האירוע כתיקון דרך.
לקריאה נוספת בנושא: פגיעה בעת תיקון הרכב - תאונת דרכים המזכה בפיצוי
בית המשפט המשיך וביסס את החלטתו על מספר מבחנים שנקבעו בפסיקה לאורך השנים אשר חיזקו את עמדת התובע כי מדובר בתיקון דרך כך שזכאי הוא לפיצויים בגין תאונת דרכים.
לסיום קבע בית המשפט כי הכנסת אירוע כזה תחת הגדרת תאונת דרכים, תתמרץ נהגים לעצור ולטפל במפגעים תעבורתיים אותם הם יוצרים ולא להמתין עד לסיום הנסיעה.
אם גם אתה נפגעת עקב תאונת דרכים, פנה אל עורך דין מנוסה בתחום שיסייע לך לזכות בפיצוי מירבי בגין נזקיך.
לשיחה אישית עם עורך דין עופר סולר חייג/י: 03-7369253