תאונת אופנוע קטלנית - מה עושים עכשיו?
אופנוע הוא כלי רכב ממונע דו גלגלי שנפוץ מאד בכבישי ישראל. למצער, לא פעם אנו שומעים חדשות מצערות על תאונת אופנוע קטלנית שהסתיימה בפגיעות נפש. לעיתים המדובר בטעות של רוכב האופנוע ולעיתים בתנאי הסביבה.
מדי שנה מגיעות ומטופלות בבתי המשפט השונים בישראל, תביעות לא מעטות המוגשות על ידי בני משפחה ושארים של רוכבי אופנוע אשר קיפחו את חייהם בעקבות תאונת דרכים. חברת הביטוח שביטחה את האופנוע בפוליסת ביטוח חובה, שהיתה בתוקף במועד התאונה, היא אשר חבה בתשלום פיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים – הפלת"ד.
צוות משרדנו מטפל מזה שנים ארוכות במגוון רכב של תביעות פיצויים המוגשות לאחר פגיעה בתאונה ולצערנו הרב, גם במקרים של תאונת אופנוע קטלניות. אנו מציעים לבני המשפחה יעוץ משפטי מקצועי במשרדנו בבאר שבע, חיפה ותל אביב.
אחריות לפיצוי במקרה של תאונת אופנוע קטלנית
לאור המסוכנות של כלי זה נוצרת לפעמים בעיה באחריות לפיצוי במקרים אלו שכן המבטחים לבדם נרתעים מביטוח הסיכונים בו. מסיבות אלו מרבית הרוכבים מבוטחים על ידי ביטוח חובה של מבטח מיוחד שמאגד למעשה את כל הגורמים העוסקים בביטוחי חובה או לחילופין אינם מחזיקים בביטוח כלשהו.
באופן זה, אם רוכב אופנוע אינו מבוטח הוא כשלעצמו לא זכאי לקבל פיצוי בגין הפגיעה אם היה מעורב בתאונה קטלנית ואחראי לה ולכן גם לא יהיה ניתן במקרים אלו להגיש תביעה של העיזבון שהיא למעשה תביעה בשמו של ההרוג בו הוא מיוצג על ידי עורך דין המייצג את האינטרסים שלו. תביעה זו כאמור כן אפשרית אם הנהג היה מבוטח בביטוח חובה.
יחד עם זאת, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים תשל"ה-1975 קובע בסעיף 7ב את זכותם של התלויים של הנפגע לתבוע פיצויים גם במקרה והוא עצמו לא היה זכאי לכך, כאשר במקרה והנהג לא היה מבוטח בביטוח חובה כפי שדורשת פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש] תשל"ל-1970 עדיין זכאים התלויים לתבוע את קרן הפיצוי.
>>> הפורום המשפטי בניהולו של עו"ד עופר סולר <<<
התלויים (שארים) הם מי שנתלו במנוח לצורך פרנסה וקבלת עזרה ממנו כאשר כתוצאה מפטירתו בעקבות תאונת אופנוע קטלנית נגרם להם נזק.
רכיבי הנזק לצורך חישוב הפיצויים עליהם תתבסס תביעת התלויים במקרים של תאונת אופנוע קטלנית אלו הם אובדן שירותים, אובדן תנאים סוציאליים ופנסיה, הפסדי תמיכה והפסדים בשל הקטנת משרה.
אובדן השירותים מתייחס לאובדן העזרה והתמיכה שנתן המנוח במהלך חייו וסכום הפיצויים הנקבע לעניין זה אינו מסתמך על נתונים מדויקים משום שהוא אינו מתייחס לאובדן השתכרות.
הפסדי תמיכה הם ההפסדים שנגרמים בשל אובדן ההכנסה של ההרוג בעתיד ובעבר ומחושבים לפי שיטה מסוימת. הפסדים בשל הקטנת משרה הם ההפסד בשכר שנגרם כתוצאה מהצורך של בן הזוג שנותר בחיים לצמצם במשרה שלו לצורך מתן התמיכה לאחרים.
רכיבי הנזק שנגמרו מתאונת אופנוע קטלנית לצורך חישוב הפיצויים עליהם תתבסס תביעת העיזבון הם הוצאות קבורה ולוויה, פיצוי על אובדן ההשתכרות של המנוח בשנים הבאות ופיצויים על סבל והכאב הנפשיים שנגרמים בעקבות הפטירה.
ליחצו כאן לקריאת מאמרים ומידע משפטי נוסף בנושא תאונות דרכים
דוגמא מתוך פסק דין בערעור - תאונה קטלנית של רוכב אופנוע
הבאנו כדוגמא את פסק הדין שבערעור בהליך ת"א 002948/99 עיזבון המנוח דן הלוי ז"ל נ' אבנר חברה לביטוח - המנוח, שהיה רוכב אופנוע, נפטר ב-21 ליוני 1998 כתוצאה של תאונת דרכים והשאיר אחריו אישה ושני ילדים שהנם התובעים. הצדדים היו חלוקים בעניין גובה הניכוי מהתשלומים שיועברו לתלויים והמחלוקת השנייה הייתה בשאלת האפשרות לפיצוי על אובדן ההכנסה הפוטנציאלית של המנוח בפרויקט נדל"ן שהוא היה אמור להיות מעורב בו.
בית המשפט המחוזי בתל אביב בראשות כבוד השופט אלטוביה מגן מתייחס לפרספקטיבה שבה נחקק החוק ולעובדה שהפיצוי שנפסק כפוף למגבלות שהיוו את השיקולים לפיזור הנזק שכוללים גם את גובה ההשתכרות. לעניין השאלה הראשונה הוא מחליט שאם יקבע שניתן לנכות מהתשלומים אזי הניכוי יהיה בשווי שנקבע להטבת נזק בלי קשר להסדר בין הנתבעות.
בשאלה השנייה נקבע שלאור העובדה שהכוונה היא לאובדן שירותי היזמות ולא פוטנציאל ההשתכרות, התובעים צריכים להביא ראיות לנזק שנגרם להם מהפסד הכנסה שלא ממשלח יד, מעסק, עבודה או עסקה מזדמנת, זאת לאור העובדה שגם הנכס עצמו עדיין ברשותם.
בכל שאלה ובמקרים מצערים של תאונה קטלנית במעורבות אופנוע או קטנוע, מומלץ להקדים ולהתייעץ עם עורך דין מיומן ומנוסה בתחום.
לפניה וקבלת יעוץ משפטי לאחר תאונת דרכים ליחצו כאן
לשיחת אישית עם עורך דין עופר סולר חייגו: 03-7369253